Commissie Ruimte en Verkeer vragen over Parkeerbedrijf bv Delft

Kan de plaatsvervangend wethouder Stephan Brandligt (GL) toezeggen dat de onderste drie punten worden meegenomen in de aanstaande Mobiliteitnota van D66 wethouder Martina Huijsmans die ziek is?

Tijdens de presentatie (HIER) op 21 mei werd een tabelletje getoond waarop te zien was dat er erg veel ontheffingen zijn gegeven voor toegang tot de autovrije binnenstad. 85.000 dag ontheffingen en ongeveer 4500 jaar ontheffingen. Ik wil dat dit aantal drastisch afneemt. Ook de duur van 24 uur voor een dagvergunning zal bijvoorbeeld terug moeten naar 24 minuten. Het wemelt van de auto’s in de autovrije binnenstad.

A. de Vriesstraat, Heemstrastraat en Fransen van der Puttestraat mogen de auto’s op de stoep staan.

De Prinsenhofgarage moet voller om eerder uit de rode cijfers te komen. Een jaar abonnement kost €1680. Bewoners schil c en d krijgen €1030 parkeersubsidie en betalen maar €650 voor een jaarabonnement.

Desondanks kiezen de bewoners de nog goedkopere oplossing van de schil straat jaarvergunning van ongeveer €80 en het Stoepparkeren voor de deur. In drie straten grenzend aan de Prinsenhofgarage staan hinderlijke auto’s op de stoep. Wilt u het stoep parkeren afschaffen daar de stoep voor voetgangers is?

Het parkeerbedrijf moet gebruik gaan maken van een ParkeerApp in plaats van dat ouderwetse gebruiksonvriendelijke webportaal. In het VNG magazine 9 van 24 mei staat dat dit mogelijk is met het multi provider platform van Parkmobile.

Deze innovatie maakt alles efficiënter, bespaart kosten en maakt het makkelijker voor bezoekers en bewoners. In Bergen op Zoom werkt het al. Delft als innovatieve stad moet mee in deze door private bedrijven aangeboden service.

Mvrgr Jan Peter de Wit