Viersporigheid trein tussen Den Haag – Rotterdam pas in 2024 klaar

Helemaal rechts onze D66 wethouder Martina Huijsmans

Zo traag werkt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Iedere keer een stukje in de verbinding tussen Den Haag En Rotterdam doen. Pas in 2024 kan de hoge snelheidstrein rijden. Onze tweede tunnelbuis is tot die tijd leeg.

Niet gelijk alles aanpakken. Eerst de duurste tunnels doen. Zo blijven de ministerie ambtenaren aan het werk. Zoals de Willem van Oranjetunnel in Delft. Die was al in 2015 klaar (kosten €560 miljoen). De Spoortunnel in Rijswijk bouwperiode 1992 -1996.

Dus 2024 – 1992 = 32 jaar. Zo langzaam gaat het met de Openbaar Vervoer uitbreiding. Gewoon slechte planning. Terwijl hogesnelheidstreinen juist veel intercontinentaal vliegverkeer overbodig kunnen maken.

Jan Peter de Wit


 Persbericht gemeente Delft: Spoorsector geeft eerste draai aan megaproject Rijswijk – Rotterdam 

Na vele jaren van voorbereiding beginnen ProRail en aannemers Strukton en VolkerTunnel Delft met het viersporig maken van het treintraject Rijswijk – Delft Zuid. De spoorsector en financierende instanties stonden woensdag 27 november 2019 stil bij de start van dit enorme spoorproject. 

Vertegenwoordigers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeente Delft, gemeente Rijswijk, ProRail en de betrokken aannemers zetten allen hun paraaf op een funderingspaal. De paal werd met een speciale geluidarme machine de grond in gedraaid nadat het aanwezige publiek gezamenlijk naar dat moment had afgeteld. Dat gebeurde op het bouwterrein voor de nieuwe spooronderdoorgang RijswijkBuiten. 

Spoorverdubbeling
Het project is van groot belang voor de toekomst van het treinverkeer in de Randstad. Het voorziet onder meer in een spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft Zuid. Tussen Delft Zuid en Rotterdam is dat niet nodig. Door aanpassingen aan het beveiligingssysteem en de spoorbaan is het mogelijk een snelle en hoogwaardige verbinding te realiseren zonder extra rails aan te leggen. Wethouder Martina Huijsmans: “De realisatie van 4-sporen en vernieuwing van station Delft Zuid is goed voor de bereikbaarheid van Delft en de regio en draagt bij aan de ambities uit het Mobiliteitsplan Delft 2040.”

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Het project PHS Rijswijk – Rotterdam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer en valt onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit ministerie financiert het project, met bijdragen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rijswijk en Delft.