
Donderdagavond in de commissie R&V heb ik snelle oplossingen gevraagd naar -het door corona geëxplodeerde- gebruik van bezorgbrommers en -fietsen die levensgevaarlijk hard en asociaal overal door de stad scheuren. Dat op aangeven van onderstaande brief van de drie binnenstadsbelangenverenigingen Binnenstad Noord, Zuidpoort en De Oude en De Nieuwe Delf.
De fietspaden zijn ’s avonds racebanen voor de jongens en meisjes met de dozen voor- op achterop. De gewone fietsers maar ook voetgangers in de binnenstad moeten echt oppassen bij onoverzichtelijke situaties dat ze niet te pletter worden gereden. Nu begrijp ik wel dat er haast is vanwege het warm bezorgen van de maaltijd maar die losgeslagen Wild-West taferelen zorgen dagelijks voor steeds toenemend overlast.

Burgemeester Van Bijsterveldt ziet ook dat het asociale rijgedrag van de bezorgers toeneemt. In het centrum zijn de afgelopen 1,5 – 2 jaar hiervan al 700 waarnemingen gedaan.
Er is 200 keer geconstateerd dat het niet OK (niet voldoen aan ontheffing) was. Er zijn sancties opgelegd, waarschuwingsbrieven gestuurd en ontheffingen voor de binnenstad zijn opgeschort. Maar dat alles heeft tot nu toe geen effect gehad.
In de Binnenstad mogen geen Brommers en scooters rijden. (met uitzondering van Binnenwatersloot, Oude en Nieuwe Langendijk). Enkel heeft terugkerend VVD wethouder Harpe in 2017 de bezorgondernemingen in de binnenstad ontheffingen gegeven voor 5 jaar. Tot 4 januari 2023 dus.
Intrekken ontheffing na herhaling scheuren
Nu is het zo dat na drie waarschuwingen en bij een nieuwe overtreding de onderneming de binnenstadsontheffing drie dagen geschorst wordt. Dat werkt dus niet. Mijn voorstel is dat na schorsing van drie dagen en wederom asociaal rijgedrag de ontheffing voor 1 jaar wordt ingetrokken. Dit zal ondernemers dwingen er op toe te zien dat hun rijders zich aan de verkeersregels gaan houden.
Maaltijdbezorger te identificeren door burger
Nu is het zo dat je geen schijn van kans maakt om een scheur bezorgbrommer en -fietse aso als burger te rapporteren. Want ze scheuren keihard door. Ik heb de burgemeester gevraagd of het mogelijk is om unieke grote nummers op de bezorg koffers en rugzakken te verplichten. Zo kan de onderneming erop aangesproken worden. Ook Thuisbezorgd en Uber Eats bezorgers.

Jacob Gerritstraat alleen voor voetgangers
De Jacob Gerritstraat is na 17:00 een doorgangsroute geworden voor bezorgbrommers en fietsen. Maar ook fietsen maken overdag veelvuldig gebruik van deze bottleneck. Doordat wandelen door corona de nieuwe volkssport is geworden is willen we dat in onze enige echte winkelpromenade geen gescheur meer.
Brommers en Scooters en snelle fietsen op rijweg

Als corona maatregel stel ik voor om de Dozenbrigade op de rijbaan te laten rijden. Wat mij betreft alle brom-snorfietsen en scooters en snelle fietsen. Die maatregel haalt ze van de fietspaden af.

In Amsterdam is dit al sinds begin 2019 met succes toegepast. Veel minder ongelukken tot gevolg. In Delft wordt hier nog op gestudeerd…. Dit staat volgens D66 wethouder Huijsmans in het Mobiliteitsplan. Weg met die stinkbommen van het fietspad als je gezonde lucht belangrijk vindt.
Corona toont aan dat dit keihard en snel nodig is. De burgers zijn het zat. Andere steden zijn hier ook mee bezig. Delft moet voorop lopen.
Op al mijn vragen en suggesties krijg ik binnenkort nog antwoord. Het college schermt ter verdediging met gebrek aan geld en BOA’s en ambtelijke inzet vanwege de bezuinigingen.
Hart voor Delft / JPdewit
Recente reacties