sep 23

Met dynamische snelheidsdisplays waarschuwen voor flitspaal Prinses Beatrixlaan

Prinses Beatrixlaan zuidzijde Westlandseweg in Delft

De maatregelen die D66 wethouder Martina Huijsmans neemt om automobilisten te wijzen op 50 km/u zijn niet voldoende om de extreme boeteregen te voorkomen. Dat blijkt uit de brief die ze naar de gemeenteraad stuurde (Hier). Als antwoord op burger R.M. Prins die dit onder de aandacht bracht.

Wethouder Huijsmans wil de flitspaal niet richting de kruising verplaatsen. Enkel het mottobord terugplaatsen met waarschuwing dat er geflitst wordt. En een max 50 km/uur markering op het asfalt. Dat mottobord stond er vroeger ook en toen werden er ook buitenproportioneel veel boetes uitgedeeld. Een automobilist kijkt vooruit en zal 50 km/u letters op het wegdek niet direct opvallen om daar op de rem te gaan.

De weginrichting als ruime rechte tweebaansweg (80 km/u) waar ineens een verbodsbord 50 km/uur staat is volkomen onlogisch en onverwacht op die plaats waar de kruising nog lang niet te zien is.

Het aantal bekeuringen van die ene flitspaal 3659 bedroeg in 2018 volgens het CJIB 43.785 snelheidsovertredingen. Het belachelijke is dat uit de gegevens blijkt dat er niet op rijden door roodlicht gecontroleerd wordt. Dat was eigenlijk waar de flitspaal voor bedoeld was. Veilige overgang voor jeugd naar de Skatebaan in de middenberm (idee PvdA).

Nog gekker is dat de flitspaal aan de andere kant Prinses Beatrixlaan komend vanuit Rijswijk helemaal niet werkt. Er staat namelijk niets opgenomen in het overzicht van 2018 en 2019. Is dit een Dummy flitspaal? Ik ga het niet proberen….

bron Instroom WAHV-beschikkingen snelheid en verkeerslichten per digitale paal per provincie Uitgevraagde periode: 1-jan-2018 t/m 31-dec-2018.

Paal 3659 is een echte bandiet en goudmijn. In heel de provincie Friesland wordt maar de helft van deze paal aan flitsboetes opgelegd. In de eerste vier maanden 2019 zijn al weer 13282 door deze paal geflitst. Bron

Deze flitspaal is slecht voor Delft. Bezoekers zijn allemaal de pineut want die verwachten dat niet. Zelfs Delftenaren die het weten trappen er nog in. Dit heeft niks met verkeersveiligheid te maken maar met het vullen van de Staatskas. Delft moet meer doen om dit graaigedrag en antireclame te stoppen.

Ik wil dat daar ook dynamische snelheidsdisplays komen die de aandacht van de automobilist trekken dat hij/zij te hard rijdt. Naast grote borden die aangeven dat er een flitspaal staat.  Dan kunnen we het effect daarvan gelijk zien.

Blijkbaar heeft het Openbaar Ministerie in 2014 besloten dat ze deze waarschuwingsborden niet meer wilden onderhouden. De gemeente Delft heeft blijkbaar NEE gezegd om die kosten over te nemen en zijn de waarschuwingsborden stilletjes opgeruimd? Bron HIER

Een dynamisch snelheidsdisplay kostte in 2013 rond €2500 per jaar. Er zijn vele soorten. Nemen we de meest opvallende. bron Onderzoek naar de effecten van dynamische snelheidsdisplays.

Jan Peter de Wit

Er zijn vele soorten dynamische snelheidsdisplays. De effectiviteit is afhankelijk van de verkeerssituatie.

 

Geef een reactie

Your email address will not be published.